Show simple item record

Evidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competences

dc.contributor.authorHuerta Rosales, Moisés
dc.date.issued2018-07-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14546/227
dc.description.abstractEl objetivo del presente trabajo es explicar el diseño metodológico de la evaluación por competencias, basada en evidencias como una nueva forma de valorar los desempeños en forma más objetiva y contextual.Esta propuesta es producto de la revisión teórica y experiencias empíricas que combinados con el análisis critico permite establecer un recurso metodología más objetivo para evaluar competencias, distinto de la evaluación tradicional cognoscitivista. La evaluación basada en desempeños articula la planificación, ejecución y evaluación, a fin de lograr la coherencia entre lo planificado, lo evaluado y lo aprendido.En la planificación relaciona los niveles de competencia con los contenidos e indicadores de logro; luego se articulan con los instrumentos, las evidencias del saber, hacer, ser y de producto. Finalmente se integran todos los componentes, para su ejecución permitiendo mostrar la secuencia didáctica de una evaluación auténtica, basada en evidencias observables y medibles.es_PE
dc.description.abstractThe objective of this paper is to explain the methodological design of competency assessment, based on evidence as a new way of assessing performance in a more objective and contextual way.This proposal is the product of the theoretical review and empirical experiences that combined with critical analysis allows establishing a more objective methodology resource to evaluate competences, different from the traditional cognitive assessment.Performance-based evaluation articulates planning, execution and evaluation, in order to achieve coherence between what was planned, what was evaluated and what was learned. In the planning it relates the levels of competition with the contents and indicators of achievement; then they articulate with instruments, the evidences of knowing, doing, being and of product.Finally, all the components are integrated, for their execution, allowing showing the didactic sequence of an authentic evaluation, based on observable and measurable evidences.es_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Le Cordon Bleues_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_PE
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es_PE
dc.subjectEvaluación por competenciases_PE
dc.subjectevidenciases_PE
dc.subjectdesempeñoses_PE
dc.subjectEvaluation by competenceses_PE
dc.subjectevidenceses_PE
dc.subjectperformanceses_PE
dc.titleEvaluación basada en evidencias, un nuevo enfoque de evaluación por competenciases_PE
dc.titleEvidence-based evaluation, a new approach to evaluation by competenceses_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_PE
dc.subject.ocdeAlimentos y bebidases_PE
dc.subject.ocdeNegocios, Administraciónes_PE
dc.subject.ocdeNutrición, Dietéticaes_PE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.36955/RIULCB.2018v5n1.011
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess